مسکن / خصوصی کہانی / ابا جان کے ہاں ۔۔۔۔ از ۔۔۔۔ سید تفسیر احمد

ابا جان کے ہاں ۔۔۔۔ از ۔۔۔۔ سید تفسیر احمد

ماں نے کہا”۔ انسانیت کے سینکڑوں اصول ہیں۔
اور تمارے ابو تمہیں باترتیب اور رواجی طریقہ سے بتا رہے ہیں۔
اسلئے تم سقراط کے اہم سوالات کا جائزہ لے رہے ہو۔
لیکن اخلاقی محبت کی تاثیر اور اچھائی کے بارے میں ،
میں نےاور ابو نے تمہیں اور سعدیہ کوپہلے دن سے سیکھانا شروع کیاتھا”۔
مگر امی محبت میں تمام اچھائیاں کیسے سما سکتی ہیں؟“
محبت کیا ہے؟ ” سعدیہ نے ماں سے پوچھا۔
ماں نے کہا ۔” اخلاقی محبت، اللہ کی تمام مخلوقات کیلئے تمارے دل میں
ایک گہرا
ناقابلِ بیان جذبہ، رشتہ اور تعلق، شفقت ، بے قراری اور پرواہ
کرنے کا نام ہے۔
یہ ایک رشتہ ہے جو کہ مقناطیسی لگاؤ اوربنیادی یکجائی سے پیدا ہوتاہے۔
” امی ، امی ۔یاسمیں چلائ۔ میں نے تو ایک سیدھا سا سوال کیا تھا”۔

٭ ٭ ٭

ہر اتوار کو رشتہ دار ، دوست واحباب ہمارے گھر پر جمع ہوتے ہیں۔ صبع سے دوپہر تک لوگ آتے رہتے ہیں۔ ماں مزےدار کھانے تیار کرتی ہیں لڑکوں اور لڑکیوں میں بحث ہوتی ہے اور اخر میں سب اباجان کے پاس جا کر ان گُتھیوں کو سُلجھاتے ہیں۔
ایسے ہی ایک اتوار کو سب لوگ جمع تھے۔ ماں مسالے والی مرغ کوآنچ پر سینک رہی تھیں اباجان نان بنا رہے تھے اور ساتھ ساتھ اپنے دوست واحباب سے باتیں کررہے تھے۔ لڑکے سوئمنگ پُول میں تیراکی کررہے تھے لڑکیاں سوئمنگ پُول کے کنارے پر بیٹھیں کُھسر پُھسر کررہی تھیں۔تمام چچا آپس میں عراق کی باتیں کررہے تھے۔اور چاچیاں کھانے کی میز لگانے میں مصرف تھیں۔
” تم نے تندور لیا ہے اور بتایا بھی نہیں؟” وہاب چچا نے پوچھا”۔
"نہیں میرے بھائی ہم تو باربی کیو کی گریل اور توّے پر نان بنائیں گے”۔ اباجان نے کہا۔
"وہ کیسے؟” وہاب چچا نے حیرت سے کہا۔
"نان بنانے کیلئے گریل کی گرمی ٢٦٠ سینٹی گریڈ ہونی ضروری ہے۔ اسی طرح نان اوون میں بھی بنائے جاسکتے ہیں”۔ اباجان نے ہنس کر کہا۔
"عقلمندکے بھائی کبھی تم نے نان کا آٹا بھی گوندھا ہے؟” وہاب چچا نے سوال کیا۔
اباجان نے چچا کو گوندھا ہوئے میدے کا آٹا دیکھایا۔
چچا نے قہقہ لگایا اُن کو یقین نہیں آیا اور ماں سے پوچھا ” بھابھی، نان کے آٹابنانے کی ترکیب کیا ہے؟
اس پرتمام عورتوں کے کان کھڑے ہو گے۔
ماں نے کہا “۔ یہ تو زیادہ مشکل نہیں مگر ہرکام کی طرح اس میں بھی کامل ہونے میں وقت لگتا ہے۔ میں آپ کو اس کی سیدھی سی ترکیب بتا تی ہوں”۔
"میں لکھتا ہوں آپ بتائیں”۔
ماں نے کہا لکھیں۔” اجزا یہ ہیں۔ ایک کپ میدے کا آٹا، آدھا کپ نیم گرم پانی، آدھا چمچہ شکر، ایک چمچہ سوکھا خمیر، آدھا چمچہ نمک، اور چوتھائی کپ، نیم گرم پِگھلا ہواگھی اور حسب ضرورت آٹاگوندھنے کے دوران کے لئے “۔
ناز چچی نے اپنے شوہر وہاب سے مذاق میں کہا۔” آپ ان سب اجزا کو منہ میں ڈالکر خوب ہلیں جلیں اور پھرگرم توّے پر بیٹھ جائیں”۔
ماں نے مسکرا کر اپنی گفتُگو کو جاری رکھا۔” ایک ناپ کے کپ میں آپ شکر اور خمیر کو ملائیں ۔ اب اس میں نیم گرم پانی ڈال کر پھرملائیں۔ اس آمیزے کوپانچ منٹ کیلئے ایک طرف رکھ دیں اس میں جھاگ بن جائیں گی۔
۔”لکھ لیا آپ نے۔ “ماں نے پوچھا۔
” جی ” ۔ وہاب چچا نے جلدی جلدی لکھا ۔
” اب ایک بڑے پیالہ میں ایک کپ میدے کا آٹا، آدھا چمچہ نمک، اور چوتھائی کپ ، نیم گرم گھی ڈال کر ملا دئیں۔ اس آٹے کے درمیان ایک کنواں سا بنا کراس میں تیارشدہ آمیزے کو ڈال دیں۔اس آٹے کو ہاتھوں سےگوندھیں۔ گوندھائی کے دوران ضرورت کے مطابق اور بھی سوکھا آٹا ڈالا جاسکتا ہے۔جب گُندھا ہوا آٹا ،ملائم اور چکنا ہوجائے تو ایک دوسرے پیالہ کو گھی سے لیپ کریں اور گوندھے ہوئے آٹے کا گولا اس پیالہ میں منتقل کردیں۔اس آٹے کے گولے کو پیالہ میں اسطرح گھمائیں کہ اس پر ہر طرف گھی لگ جائے۔اب اس آ ۤٹا پر ایک گیلا کپڑا رکھ کر خمیر کو کام کرنے دیں۔ خمیر کی مقد ار کی بنا پر گند ھے ہوئے آٹے کو اپنی مقدار سے دُگنا ہونے میں کم ازکم دو گھنٹے لگیں گے۔ اب آپ اسے فریج میںرکھ دیں۔ نان بنانے سے تقریباً آدھاگھنٹا پہلے آٹے کے گولے کو فریج سے نکال لیں۔ اور اس کو دو حصوں میں ایک چھری سے کاٹ لیں۔ایک حصہ کوگیلے کپڑے میں لِپیٹ کر ایک پیالہ میں رکھ دیں تاکہ خشک نہ ہو۔ اب دوسرے حصہ کو ٦ حصوں میں بانٹ دیں۔اور اس کے پیڑے بنا لیں”۔
اباجان نے کہا۔” بھئ گریل تیار ہے۔ چلو وہاب نان لگاؤ "۔
چچا نے اردگرد دیکھا جیسے کسی چیز کی تلاش ہو۔
تم کو یہ پتہ ہے کہ نان کو روٹی کی طرح نہیں بیلتے ہیں؟” اباجان نے مسکراتے ہوئے کہا۔ ”
چچا نے حیرت سے پوچھا۔” تو یہ روٹی کی طرح کیسے بن جاتا ہے؟”
” دونوں ہاتھوں کی اُنگلیاں استمعال کر کے اس ایک پیڑے کو روٹی کی طرح یا ایک آنسو کے قطرے کی پھیلاؤ۔ آٹے میں لچک ہے اسلئے یہ پھیلے گا”۔ اباجان نے کہا۔

٭ ٭ ٭
جمیل نے ڈایوینگ بورڈ سے سوئمنگ پُول میں چھلانگ ماری اور پُول کے پانی نے سب لڑکیوں کو بھگودیا۔ تھوڑی دیر تک توسب لڑکے ہنسے۔
سِمل نے کہا ۔ ” یہ تواچھی بات نہیں ہے کہ آپ نےہمارے کپڑے گیلے کردیے “۔
آسیہ بولی ” جمیل کو کیا پتہ اچھائ کیا ہوتی ہے؟”
آسیہ کے بھائ عمران نے کہا۔ ” سبحان اللہ ، جیسے اِن کو تو پتہ ہے”۔
سعدیہ نے کہا "ْ واہ جرات تو دیکھیے اپنی ننھی بہن پراپنا بڑا پن جتا رہے ہیں”۔
عمران نے کہا ” اسی کو تو انصاف کہتے ہیں”۔
” لو، بڑے بھایئوں کو یہ بھی نہیں پتا کہ اچھائی اور انصاف کیا ہوتا ہے” ۔ سِمل نے منہ بنا کر کہا ۔
کی ” ہا ں ہاں ، جیسے آپ جانتی ہیں اچھائیاں کیا ہوتی ہیں؟” ۔ جمیل نے اپنی چھوٹی بہن کو بحث میں لانے کوشش کی ۔
بس یہی تو لڑکیاں چاہ رہی تھیں۔ اُنکے خاص مضامین نفسیات، زبانیں، تاریخ اور فلسفہ تھے ۔ لڑکے بچارے کمپیوٹر سائنس، مینیجمینٹ اور میڈیکل کے طالبِ علم تھے۔
تھوڑی دیربحث کے بعد لڑکوں نے دیکھا کہ ہار قریب ہے۔ لڑکوں نے اس گفتگوسے نکلنا چاہا ۔
جمیل نے کہا۔” چلو اباجان سے پوچھتے ہیں”۔
“اباجان ہمیں آپ سےاچھائیوں کے بارے میں پوچھنا ہے”۔
اباجان نے اپنا ایپرن ماں کودیااور کہا نان جل رہے ہیں۔ ماں نے ہنس کرکہا۔ “ چلیں آپ ا پنی عمر کے لوگوں میں جائیں”۔
ہم سب لڑکے اور لڑکیاں اباجان کے اردگرد بیٹھ گئے۔
اباجان نے کہا تم میں سے مجھ کو کون بتائےگا کہ یونانی زبان کے لفظ ‘ آراتے ‘ کے کیا معنی ہیں۔
سب کی نظریں آسیہ پر تھیں۔ آسیہ کا مضمون خاص ” زبانیں” ہے ۔
یہ توبہت ہی آسان ہے ۔ اسکا قریبی انگریزی ترجمہ تو “ورچو“ہے ۔ اردو میں اسکے معنی “جوہراور تقوی“ کے ہوسکتے ہیں۔
اباجان نے کہا۔ “ آسیہ بیٹی تم بلکل صحیح کہتی ہو۔ یونانی شاعرھومر نے جو آراتے کی تعریف بتائی ہے اسکو سُقراط نے صاف صاف علم انسانیت سے ملا دیا۔ سقراط کو یہ یقین تھا کہ اگر آپ جانتے ہیں کہ سچ کیا ہے تو آپ سچائی کا مظاہرہ کریں گے۔ اگر آپ کو یہ علم ہے کہ جرات، انصاف، تقدس، اور اعتدال کیا ہیں تو آپ اُن پر عمل کریں گے”۔
فلا سفر ارسطو نے یہ سوچا کہ انسان یہ جاننے کے باوجود کے نیکی کیا ہے، برائ اور اچھائی دونوں کرے گا۔ اسے یونانی زبان میں ‘َ اکراشیا’ اور اردو میں ” انساں کی خصلت میں کمزوری” کہتے ہیں۔ دوسرے الفاظ میں جو بدکاری کرتا ہے وہ نہ تو اچھائی اور نہ بُرائی جان کر کرتا ہے۔ سقراط کو اس بات سے اختلاف ہے۔
اباجان نے عمران کیطرف دیکھا”۔ بیٹے عمران وہ بات جو بظاہر باطل اور حقیقت میں صحیح ہوایسی بات کو کیا کہتے ہیں”۔
عمران نے قہقہ لگا کر کہا “۔ اُس کو آسیہ کہتے ہیں “۔
اسے پہلے کہ آسیہ عمران کو چٹکی بھرتی، عمران نے دونوں ہاتھوں کو معافی کے انداز میں جوڑ لیا”۔ نہیں میرا مطلب ہے اُلٹی بات اور انگریزی میں اسکو پراڈوکس کہتے ہیں۔
” ہاں جیسے بہت انگریزی جانتے ہیں”۔ آسیہ نے طنزیہ لہجے میں کہا۔
ہاں تم سے تو بہتر ہے” ۔عمران نے اپنی قابلیت ظاہرکی۔ ”
آراتے ۔ علم انسانیت کے عروج کا ذریعہ ہے ۔سقراط کہتا ہے حقیقت کو معلوم کرنے کے لیے گُفتگواور سوال و جواب ضروری ہیں اسکا کہنا تھا کہ ان کو استعمال کرکے اس حقیقت پر پہنچیں جس میں تعمیم ہو یعنی عالم گیر سچائ ہو۔ ارسطو کو تامل، سوچ بچار، غور اور ادھیڑبُن پر بھروسہ تھا اور سقراط کو علم انسانیت حاصل کرنے کے لیے گفتگو اور سوال و جواب پر اعتبار تھا ۔
سُقراط کے چھ سوال ۔
تقویٰ کیا ہے؟
جرات کیا ہے؟
انصاف کیا ہے؟
تقدس کیاہے؟
اعتدال کیاہے؟ اور
اچھائ کیا ہے؟ ہیں
"ان سوالوں کو پوچھنے سے سُقراط یہ نہیں جانناچاہتا تھا
کہ تقویٰ کِن اجزا سے مل کر بنا ہے؟
یا جرات، انصاف، تقدس ، اعتدال اور اچھائ کی خصوصیات مل کر تقویٰ بناتی ہیں؟
یا تقویٰ میں ان اجزا کی مقدار برابرہے؟
سُقراط کا مقصد تو دنیاکو یہ بتانا تھا کہ بشر ہی دنیا کو صحیح عمر اور صحیح سوچ سے بہتر بناسکتاہے”۔
اباجان بولے۔
سانیہ نے بھی گفتگو میں حصہ لیا۔” لیکن یہ تو الٹی بات ہوئ۔ جسے عمران بھائ نے پیرڈاکس کا نام دیا کہ علم انسانیت تقویٰ ہے۔
میرا خیال میں تو تقو یٰ ایک قوت ہے جس کا عمل، نتیجہ اور اثر ہوتا ہے”۔
” مثال کے طور پر پودے یا دوا کا تقویٰ شفا دینا ہے۔ میرے حساب سے تو تقویٰ اپنے عمل سے علیحدہ ہے چاقو، ایک قاتل کے ہاتھ میں اُتنا ہی تقویٰ رکھتا ہے جتنا باورچی کے ہاتھ میں اور ایک پودا جو شفا دیتا ہے اتنا ہی تقویٰ رکھتا ہے جتناکہ ایک زہری پودا”۔
اباجان نے مسکرا کر کہا میری بیٹی نے ٹھیک کہا۔ سب سے اچھا چاقو وہی ہوگا جو سب سے بہتر کاٹے۔لیکن کیا سانیہ کی سوچ میں مناسب قدر شامل ہے؟
سانیہ نے پوچھا۔ چاقو کا کام توصرف کاٹنا ہے تو اسکا تقویٰ ، خاصیت اور پیمانہ پر منصر ہے۔ لیکن انسان کواپنے عمل کے نتیجہ کا بھی فیصلہ کرنا ہے۔ارسطو کا کہنا تھا کہ یہ خاصیت انسان کو حیوان سے علیحدہ کرتی ہے۔اس لیے انسان کو حیوان ناطق یا آدم زاد بھی کہتے ہیں۔
اباجان نے کہا لیکن ناطق ہونے کے لیے صرف سوچ بچار بلکہ خواہش، تعلیم، عادت، فکر اور دوسرے اجزا کی ضرورت ہے تمام بھی ضرورت ہے۔ تقویٰ نہ صرف تاریخی ہیں بلکہ اچھائ ہیں۔اور ایک نیک اور درست انسان میں انسانیت اور تقویٰ یکجا ہوجاتے ہیں۔
میں نے کہا کہ اسکا مطلب یہ ہوا کہ انسان کو انسان کہنے کے لیے آدمی کے پاس نہ صرف تقویٰ ہو بلکہ وہ اس تقویٰ کی اخلاقی استعمال کی ذمہ دار ی بھی لے ۔ایسا کرنے سے انسان ، انسانیت کی تکمیل پر پہنچے گا۔
” اس لیے تقویٰ علم حیات اور تہذیب کی نشوونما کا ملن ہے۔ تقویٰ، انسان کو انسانیت سیکھاتاہے”۔
سمل بولی”۔ اسلام بھی تو ہمیں پرہیزگاری اور اچھائیاں دیتا ہے”۔
اباجان نے اپنا سر اسطرح ہلایا جسے انکو اس سوال کا انتظار تھا۔ تم نے “ایووروئیز“ کا نام سنا ہے؟ ہم سب نے یکجا ہو کر کہا۔کس کا؟
اباجان نے مُسکرا کر کہا۔ دہ شخص جو کہ سائنس کا شہزادہ ، علم فقہ ، ریاضی، طب اور فلسفہ کا ماہرتھا۔ہم سب نے یکجا ہو کر کہا۔کون؟
عبدوالولید محمد ابن رشد، بارویں صدی کا مسلم فلاسفر تھا ۔ جس کی کتابوں تخلیص ، جَامی ، تفسیر نے ازمینہ وسطیٰ یورپ کی جدید ترقیوں کے ابتدا کے بیج بوئے۔ ابن رشد نے ٣٨ کتابیں فلسفہ پر لکھیں۔ بہت سی کتابیں علم ہیئیت ، علم موسیقی، علم شاعری اورعلم انشاء پر لکھیں۔اس کے علاوہ 8 جلدوں کا مجمع العلوم انسا ئیکلوپیڈیا، جس میں علم تشریع، تشخیص مرض ،علم الادویہ ، علم الامراض ، علم عضویات ، عملی اور دفاع مرض کو مفصل بیان کیا۔ اسکا ترجمہ اطالوی زبان میں ہوا۔ دنیا مسلم میں ابن رشد تَہَفُت التَہَفُت ، الفلسفہ اور مابادی الفلسفہ ، ان دو کتابوں کی وجہ سے مشہور ہے۔
"واقعی ابن رشد علم کا شہزادہ تھا”۔ عمران نے کہا۔
اباجان نے گفتگو کو جاری رکھا”۔ ابن رشد اور ارسطو دونوں اس بات پراتفاق رکھتے ہیں کہ گہری سچائ کو معلوم کرنا بہت اہم ہے اور تجزیہ ، دلیل اورفلسفہ کی مدد سے انسان مکمل اوردائمی سچائ پر پہنچ سکتا ہے۔
ابن رشد ‘ شریعت ‘ پر یقین کرتا ہے۔ وہ قران پر اعتقاد رکھتا ہے۔ اُس کو اس بات پر اعتماد ہے کہ فلسفہ ، مذہب کی منافقت نہیں بلکہ تصدیق کرتا ہے۔وہ دعویٰ کرتا ہے کہ اللہ کی تخلیق کو سمجھنا فلسفہ کا ایمان ہے۔
عبدللہ المودودی ہمارے وقت کے مسلم اسکالر بھی اس سے اتفاق کرتے ہیں۔ وہ ‘ اسلام کے اخلاقی اصول ‘ میں لکھتے ہیں کہ اسلام کوئ نئے نادر اور انوکھے اخلاقی نتائج نہیں پیش کرتا اور نہ ہی پہلے سے موجود اخلاقی اصولوں سے اختلاف کرتا ہے۔اسلام صرف ان اصولوں میں اسلام کے بنیادی اصولوں کا اصافہ کرتا ہے۔
ابا جان نے سوال کیا”۔ اچھائیاں کیا ہیں؟
“ انسانیات کے اخلاقی اصول جو آدمی کوانسانیت سیکھاتے ہیں “۔ میں بولا۔
اچھائی کون بناتا ہے؟ ” اباجان نے دوسرا سوال کیا”۔
آدمی ۔۔۔ علم حیات اور تہذیب کے نشوونما سے اانسانیت کے اصول حاصل کرتا ہے”۔ سانیہ بولی”۔
اچھائی کی تعریف بدل سکتے ہیں یا نہیں؟ "۔اباجان نے تیسرا سوال کیا”۔
وقت کے ساتھ عام طور پر اچھائی کے اصول عالمی بن جاتے ہیں مگرعلم حیات اور تہذیب کے نشوونما سے ان میں اضافہ یا تبدیلی ہو سکتی ہے ۔ آسیہ نے جواب دیا۔
اچھائی تعداد میں کتنی ہیں؟ ” اباجان نے چوتھا سوال کیا”۔
یہ تو کہنا مشکل ہے ۔ کیوں کہ اچھائیاں ایک دوسرے پر منحصر ہیں۔ سقراط نے اس لیےتعداد پر زیادہ اہمیت نہیں دی”۔ جمیل نے کہا۔
سقراط کے چھ سوال؟
اباجان ، میں اسکا جواب دوں گی۔ یاسمن جلدی سے بولی”۔ تقویٰ ، جرات ، انصاف ، تقدس ، اعتدال اور اچھائی”
کیا اسلامی اصول عالمی اچھائی کے اصولوں سے مختلف ہیں؟
اسلام کے اپنے بھی گوہر ہیں اور عالمی ورچوز بھی اسلامی ورچوز کا حصہ ہیں”۔ عمران نے کہا”۔
اباجان نے کہا اب ہم سب جانتے ہیں کہ آراتے اوراچھائیاں کیا ہیں۔
ایک دن تم اور ہم اچھائیوں کو ایک ایک کر کے دیکھیں گے۔
اماں جان نے دوپہر کے کھانے کی گھنٹی بجائی۔
٭ ٭ ٭
اماں جان کے مسالے دار چکن تکہ، اباجان کے نان ، ممتاز آنٹی کا قورمہ اورصوبیہ آنٹی کی لیمب بریانی سے کھانے کی میز سجی ہوئ تھی۔ یاسیمن، آسیہ اورسانیہ نے میز کو گلاب اور چنبیلی کے پھولوں سے مہکایا تھا۔ مجھے آنٹی ممتاز اور انکل نصیر کے پاس جگہ ملی۔
آنٹی نے سوال کیا”۔ تم اور یاسیمن کل سنیما گے تھے۔ کون سی فلم دیکھی؟ ”
” ہم نے انڈین فلم ‘ بلیک ‘ دیکھی”۔ سعدیہ نے کہا۔
انکل نصیر بولے”۔ اچھا اسکے بجائے تم ہمیں بتاؤ کہ تم نے کیا دیکھا۔ ہم تم کو بتاتے ہیں کے تم نے کیا دیکھا۔ ایک غریب لڑکی کی امیر لڑکے سے محبت دیکھی یا شاید ایک امیر لڑکی کی غریب لڑکے سے محبت دیکھی۔ والدین اور رشتے داروں کی مخالفت دیکھی۔ سات گانوں میں لباسوں کو بدلتا دیکھا۔کچھ لڑائ اور بھلائ دیکھی اور بعد میں سب کو ملتا دیکھا”۔
آنٹی نے مجھے آنکھ مار کر انکل سے کہا”۔ مر بے حیا”۔
آنٹی نے کہا”۔ اِن کو تو بکنے دو۔تم مجھ کو بتاؤ اس فلم کے متعلق”۔
” آنٹی” میں نے کہا”۔یہ فلم دوسری انڈین فلموں سے بہت مختلف ہے۔پہلی بار ڈائیریکٹر سنجے لیلہ بھان سالیی نے ایک ایسی کہانی چنی ہے جس میں ایک عورت اور آدمی کا عشق نہیں۔ دوسرے اس میں گانے اور لباس بھی نہیں تبدیل ہوئے ۔ رانی مکرجی اور امیتابچن کا کردار ایک استاد اور شاگرد کا ہے۔ رانی مکرجی ایک اندھی اور بہری لڑکی ہے اور امیتابچن اندھوں کوآنکھوں والی دنیا میں رہنا سکھانے کا استاد ہے۔ جب اندھی لڑکی اس قابل ہوتی ہے کہ وہ اس زندگی کے رنگوں کو دماغ سے جانے اسکے استاد کو الزایئمر کامرض ہو جاتا ہے شاگردہ اپنے استاد کو اسکی بھولی ہولی زندگی یا دیلانے کی زمیداری قبول کرتی ہے۔ رانی اور امیتابچن نے کمال اداکاری کی ہے۔
“ آنٹی آپ دیکھیں نا ، آئیشہ کپور نے اندھی لڑکی کے بچپن کا کردار اتنی خوبصورتی سے کیا ہے کہ میں آپ کو کیا بتاؤں۔ میں سمجھتی ہوں کہ اس کو ایک فلم ایوارڈ ملنا چاہیے۔ دوسرے ساری فلم صرف ایک خوب صورت گھر میں بنی ہے اور لوکیشن بھی بہت خوبصورت ہے۔ یہ فلم نیوز ی لینڈ کے ایک شہر کرایسٹ چرچ میں بنی ہے“۔
مجھے وہ ڈائیلاگ اچھا لگا ” جب رانی کہتی ہے کہ ہاں یہ صحیح ہے کہ زندگی ایک بڑی آیسکریم ہے اس سے پہلے کی پگھل جائے آّؤ اسے کھالیں”۔ سعدیہ نے کہا۔
انکل نے کہا .”میں تواب آرام کروں گا۔اگر آنکھ لگ جائے تو چائے کے وقت سے پہلے مجھےجگادینا”۔
آہستہ آہستہ سب بزرگ آرام کرنے چلے گئے۔
٭ ٭ ٭
سِمل نے منہ بنا کر کہا”۔ یہ ورچو کا موضوع تو میرے سرکے اوپر سےگزر گیا”۔
جمیل نے ہنس کہا۔”مجھ پتہ تھا کہ تم رودوگی۔اگر ہم تم سے پوچھیں کہ گوہرِصفت (اچھائی) کیا ہے؟” تو تم فوراً سے پیشتر کہوگی۔ "گوہر تو جال کا گلوکار ہے۔اور ‘ عادت ‘ اسکا پہلا گانا تھا۔
سِمل نے قہقہ مار کر کہا “۔ میرا بھائ بدھو ہے۔مجھے “جنون بینڈ“ پسند ہے”۔
سعدیہ نے کہا ۔“ مجھے تو جال پسند ہے”۔
“ لڑکیوں ‘ فیوزن ‘ سے بہتر تو کوئ بینڈ نہی ہے “ ۔سانیہ بولی۔
مجھے تو علی ظفر کا البم ‘ شرارت ‘ بہت اچھا لگتا ہے نا۔ سعدیہ نے کہا۔
“ مجھے بھی پسند ہے لیکن کیا تم نے البم کبھی سناہے؟ چلو ہم تمہارے کمرے میں اس کو سنتے ہیں”۔
٭ ٭ ٭
عمران نے جمیل سے کہا”۔ تم نےخبرسنی کہ پاکستان اور انڈیا مل کرکرکٹ ورلڈ کپ ٢٠١١ کو ایشیا میں لانے کی کوشش کررہے ہیں۔
"نہیں، میں نے تو نہیں سنا۔ کب کی خبر ہے”۔
"چیئرمین شہریار نے صبع اعلان کیاہے”۔ عمران نے جواب دیا۔
میں نے کہا۔ “ہاں پاکستان اور انڈیامل کر کرکٹ ورلڈ کپ ١٩٨٧ میں سری لنکا لائے تھے”۔
“ عمران نے پوچھا”۔ اُن ملکوں کو اس کا تجربہ ہے؟
“ اچھا ہے”۔ میں نے جواب دیا ”
“ کرکٹ ورلڈ کپ ٢٠٠٧ کہاں ہو رہا ہے؟”
“ وہ تو ویسٹ انڈیز میں ہوگا”۔ جمیل نے کہا۔
میں نے کہا۔ ” تم نے سنا کہ پاکستان نے انڈیا کی مہمان فٹ بال ٹیم کو نیشیل بنک آف پاکستان کپ فرینڈشپ میں 3۔ سے 0 ہرادیا”۔
” یہ تو شاندار خبر ہے۔” جمیل اور عمران نے ایک ساتھ کہا۔
” چلو یار ‘ ای۔ایس۔پی۔این ‘ پر اسپورٹس کا کوئ پروگرام دیکھیں”۔ جمیل بولا۔
٭ ٭ ٭
شام سہانی تھی۔ اماں جان اور سعدیہ دونوں سوئمنگ پُول کے قریب آرام دہ کرسیوں پر لیٹی ہوئی تھیں۔ میں بھی ایک کرسی پر بیٹھاہوا تھا۔اباجان حسب معمول کتب خانہ میں تھے۔ تمام رشتے داراور احباب جاچکے تھے۔
میں نے ماں سے پوچھا۔ ”اچھائی کیا ہوتی ہیں؟
“ تم کیوں پوچھتے ہو؟ کیا ابو کی باتیں کافی نہیں؟ ” ماں نے کہا۔
” ہاں ابو نے ہمیں اچھائی کو سمجھنے میں مدد دی۔ مگر میں آپ کا خیال بھی جاننا چاہتا ہوں”۔
“ ماں نے جھک کرسعدیہ کا ماتھا چوما۔ اور کہا”۔میرے خیال میں محبت انسان کی سب سے بڑی اچھائی ہے۔جو تمام اچھائیوں کواپنے اندر سمالیتی ہے۔
“ محبت، اباجان نے تو اس کا ذکر ہم سے نہیں کیا؟ "میں نے حیرت سے کہا۔
ماں نے کہا۔ ” انسانیت کے سینکڑوں اصول ہیں اور تمارے ابو تمیں باترتیب اور رواجی طریقہ سے بتا رہے ہیں۔اس لیے تم سقرا ط کے اہم سوالات کا جائزہ لے رہے ہو”۔
” لیکن محبت میں نے اور تمھارے ابو نے تم اور سعدیہ کو پہلے دن سے سیکھانا شروع کی تھی”۔
” مگر امی محبت تمام اچھائیوں کو کسے سما سکتی ہے؟ محبت کیا ہے؟” سعدیہ نے ماں سے پوچھا۔
ماں نے کہا “۔ اخلاقی محبت، اللہ کی تمام مخلوقات کیلئے تمارے دل میں ایک گہرا ناقابلِ بیان جذبہ ، رشتہ اورتعلق، شفقت ، بے قراری اور پروا ہ کرنے کا نام ہے۔ یہ ایک رشتہ ہے جو کہ مقناطیسی لگاؤ اوربنیادی یکجہتی سے پیدا ہوتاہے”۔
” امی ، امی “۔ سعدیہ چلائ”۔ میں نے تو ایک سیدھا سا سوال کیا تھا”۔
ماں مسکرائیں۔” اچھا، اچھا”۔
” میں تم سے محبت کرتی ہوں تم مجھ سے محبت کرتی ہو۔ سچ ہے؟
” امی یہ کیسا سوال ہے؟” سعدیہ نے ماں کی ناک موڑتے ہوے کہا”۔میں تو سارے جہاں سے زیادہ آپ سے محبت کرتی ہوں”۔
“ مجھ سے بھی زیادہ “۔میں نے ہنس کر کہا۔
“ بھول جائیے بھائ جان۔ آپ کا نمبر تیسرا ہے“۔ سعدیہ نے اماں کو آنکھ مار کر کہا۔
“ محبت کرنا ایک گہرا جذبہ ہے”۔ ماں نے کہا۔
” تم مجھ سے کیوں محبت کرتی ؟ ”
آپ میری امی ہیں۔” سعدیہ نے ماں کے گال چوم کرکہا”۔
ماں نے کہا۔ ”رشتہ اور تعلق “
” کیا تم کو یاد ہے، تم نے اس ننھی سی بلی کو اپنے کمرے میں، اپنے بستر میں پناہ دی تھی”۔
” امی وہ بچاری تو بھوکی، بارش میں سردی سے مررہی تھی”۔ سعدیہ نے شکایت کی۔
اور جب ہمارے شہر کا میونسپل بورڈ اوکھ کا سو سال پرانا درخت کاٹنا چاہتاتھا ۔ہم سب لوگ درخت کے چاروں طرف گھیرا ڈال کربیٹھے تھے تا کہ درخت کو کٹنے سے بچائیں تم بھی ہمارے ساتھ تھیں۔ اور جب پولیس نے ہم کو جانے کو کہا اور ہم نہیں گئے ۔تب پولیس نے ہم سب کی آنکھوں میں لال مرچ ڈال دی ۔ تم روئیں مگر تم نے کہا۔ ماں ہم نہیں ہٹیں گے۔ یہ درخت ہم سب سے پہلے یہاں تھا جب ہم یہاں نہیں تھے۔ یہ ہمارے ایکو سسٹم میں برابر کا شریک ہے۔
جب سعدیہ کو یاد آیا کہ تمام کوششوں باوجوددرخت کاٹاگیا۔ اُس کی آنکھیں بھیگ گئیں۔
” اس کو ہم عصر کی پروا ہ کرنا کہتے ہیں”۔ اماں جان نے کہا۔
” اللہ کی تمام مخلوق ہماری ہم عصر ہے”۔
” اور جب کبھی تمہارے بھیا کالج سے وقت پر واپس نہیں آتے۔ توکون با ر بار پوچھتا ہے، امی ، بھائ جان نے کال کیا؟” ۔
” وہ تو میں اس لئے پوچھتی ہوں کیوں کہ وہ مجھ سے وعدہ کرکے جاتے ہیں کہ میں وقت پر واپس آؤں گا۔ میں انکی پروا تھوڑی کرتی ہوں”۔ سعدیہ نے شرارت سے کہا۔
ماں نے کہا۔” اس کو بے قراری کہتے ہیں”۔
اور جب ہمارے ملک امریکہ نے عراق پر حملہ کیا تو اس حملے کے خلاف کون سب لوگوں کے ساتھ ہر بدھ کی شام کو موم بتیاں لے کر شاپنگ مال کے سامنے احتجاج کرنے کھڑا ہوتا ہے۔
سعدیہ مستی سے بولی۔ “بھائ جان”۔
ماں نے کہا۔” یہ دوسرے انسانوں کی پروا ہ کرنا ہے”۔
اللہ نے اس کائنات میں ایک بنیادی یکجہتی بنائی ہے اور ایک مقناطیسی لگاؤ ہر چیز کی بناوٹ میں ملا دیا ہے۔ اس یکجاپن اور مقناطیسی لگاؤ کو ہم اخلاقی محبت کہتے ہیں۔اب یہ انسان کا کام کہ وہ اس اچھائی کو ۔۔۔ سعدیہ با توں کے دوران میں سوگی۔
ماں نے کہا۔ “چلو سب کے سونے کا وقت ہو گیا ہے”۔
میں نے ہمیشہ کی طرح آج بھی ننھی کو گود میں اُٹھایا۔ سعدیہ نے اپنے بازو میرے گلے میں ڈال دیے۔ماں ہمارے پیچھے چلیں۔ کوریڈور میں اباجان کو شبِ خیر کیا۔ میں نے سعدیہ کو دھیرے سے اسکے بستر پرگرادیا اورجھک کراُسکا ماتھا چوما”۔ شبِ خیر میری ننھی”۔ ماں دروازے پر کھڑی تھی۔
سعدیہ نے ایک آنکھ کو کھول کر کہا”۔ کیا آپ ہمشہ اس طرح مجھے اس طرح سلائیں گے؟”
میں نے کہا۔” ہاں مگر شرط یہ ہے کہ تو ایک تین فٹ کے بونے سے شادی کر ے گی اور ماں کو دروازے پر ایک ڈنڈا لیکر میری حفاظت کرنی ہوگی” ۔
سعدیہ نے آنکھیں بند کر کے کہا”۔ بھائی جان تمہاری دوست سہانہ سچ کہتی ہے تم الّو ہو، تم پاگل ہو”۔ اور ۔۔۔وہ نیند کی دنیا میں چلی گی۔
میرے کمرے میں ریڈیو بج رہا تھا۔ میں نے ریڈیو کو پانچ منٹ کے ٹائمر پر لگادیا اور بستر پر لیٹ گیا۔ ماں نے میرے اوپر چادر اورکمبل کو ٹھیک کیا۔اور میرے ماتھے کو چوم کر شبِ خیر کہا۔ پانچ منٹ میں گہری نیند میں تھا۔
*-**-**-*​

بارے KAHAANY.COM

Check Also

میری محبت

میری محبت بچپن سے جب لڑکپن میں آنے لگا تو ایک نام جو میں اکثر …

141 comments

  1. Dude, this is really cool! You definitely come with awesome articles. Thanks a bunch for sharing with us your web-site.

  2. Wow that was odd. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyways, just wanted to say excellent blog!

  3. Hay. As far as I am concerned, both the book and the movie are good.

  4. I hate it! He laid his life on the line to fulfill this task, but nobody appreciated his efforts.

  5. It’s enormous that you are getting thoughts from this paragraph as well as from our argument made at this place.

  6. Howdy! This is kind of off topic but I need some guidance from an established blog.
    Is it very difficult to set up your own blog?
    I’m not very techincal but I can figure things out
    pretty fast. I’m thinking about making my own but I’m not sure where
    to begin. Do you have any tips or suggestions?
    Thank you

  7. What’s up to every single one, it’s genuinely a nice for me to pay a visit this website, it includes helpful Information.

  8. Hello! I simply want to give you a big thumbs up
    for the great info you’ve got here on this post. I am coming
    back to your site for more soon.

  9. I do not know if it’s just me or if perhaps everybody else encountering problems with your site.
    It appears as if some of the written text in your content are running off the
    screen. Can somebody else please comment and let me know if this is
    happening to them too? This might be a problem with my web browser because I’ve had this happen previously.

    Thanks

  10. Good day I am so happy I found your website, I really
    found you by mistake, while I was browsing on Aol for something else, Anyhow I am here now and would just like to say cheers for a marvelous post and a all round entertaining blog (I also love the theme/design),
    I don’t have time to look over it all at the minute but I
    have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have
    time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the awesome work.

  11. Awesome website you have here but I was curious about if you knew of any community
    forums that cover the same topics discussed in this article?
    I’d really love to be a part of community where I can get responses
    from other knowledgeable people that share the same interest.
    If you have any recommendations, please let me know.
    Bless you!

  12. My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on numerous websites for about a year and am
    worried about switching to another platform.
    I have heard great things about blogengine.net. Is there a way
    I can import all my wordpress posts into it?
    Any kind of help would be really appreciated!

  13. WOW just what I was looking for. Came here by
    searching for silk lash extensions london

  14. Keep on writing, great job!

  15. What’s up to all, how is everything, I think every one is getting
    more from this web page, and your views are good for new viewers.

  16. I know this web page gives quality dependent articles or reviews and
    other material, is there any other web site which gives these
    kinds of things in quality?

  17. Hi there, I enjoy reading through your article post.
    I wanted to write a little comment to support you.

  18. I am regular visitor, how are you everybody?
    This paragraph posted at this site is truly fastidious.

  19. My partner and I absolutely love your blog and find almost all
    of your post’s to be exactly I’m looking for. Does one offer guest writers to write content for you personally?
    I wouldn’t mind publishing a post or elaborating on a few of the subjects you write concerning here.
    Again, awesome web site!

  20. Great web site you have here.. It’s hard to find high-quality writing like yours nowadays.
    I really appreciate individuals like you! Take care!!

  21. hi!,I like your writing so so much! percentage we communicate extra approximately your article on AOL?
    I need a specialist in this house to unravel my problem.
    May be that’s you! Looking ahead to see you.

  22. Pretty! This was an incredibly wonderful
    article. Thank you for supplying this info.

  23. Howdy! I could have sworn I’ve visited this website before
    but after going through a few of the posts I realized it’s new to me.

    Nonetheless, I’m certainly delighted I stumbled upon it and I’ll be
    book-marking it and checking back regularly!

  24. you’re really a just right webmaster. The site loading velocity is incredible.

    It kind of feels that you’re doing any distinctive trick.
    In addition, The contents are masterwork. you’ve done a excellent task in this subject!

  25. Useful info. Fortunate me I discovered your web site by chance, and I am surprised why this
    twist of fate didn’t took place in advance!
    I bookmarked it.

  26. Hi, i think that i saw you visited my weblog thus
    i came to “return the favor”.I am trying to find things to enhance my web site!I suppose its ok to
    use some of your ideas!!

  27. If you desire to obtain a good deal from this article then you have to apply these strategies
    to your won weblog.

  28. Hello, i think that i noticed you visited my site so i came
    to go back the choose?.I’m trying to to find things to improve my web
    site!I suppose its adequate to use some of your concepts!!

  29. Thanks very nice blog!

  30. Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it 😉 I’m going to revisit once again since i have saved as a favorite it.
    Money and freedom is the best way to change, may you be rich
    and continue to guide others.

  31. I am really loving the theme/design of your website.
    Do you ever run into any browser compatibility problems?
    A handful of my blog visitors have complained about my
    site not working correctly in Explorer but looks great in Opera.
    Do you have any recommendations to help fix this issue?

  32. Excellent article. Keep posting such kind of info on your site.

    Im really impressed by it.
    Hi there, You have done a fantastic job. I’ll definitely
    digg it and in my view suggest to my friends. I am confident they’ll be
    benefited from this site.

  33. Great beat ! I would like to apprentice even as you amend
    your website, how could i subscribe for a blog site?
    The account aided me a appropriate deal. I were a little bit familiar of this your broadcast
    offered bright clear concept

  34. Wonderful work! That is the kind of information that are meant to be
    shared across the net. Shame on the search engines for now not positioning this publish
    upper! Come on over and visit my website . Thank you
    =)

  35. My partner and I absolutely love your blog
    and find most of your post’s to be just what I’m looking for.
    Would you offer guest writers to write content for you personally?

    I wouldn’t mind writing a post or elaborating on a few of the
    subjects you write with regards to here. Again, awesome blog!

  36. I have read so many articles or reviews on the topic of the blogger
    lovers however this article is genuinely a pleasant post, keep it up.

  37. Your style is very unique in comparison to other folks I’ve read stuff from.
    Many thanks for posting when you have the opportunity, Guess
    I’ll just book mark this site.

  38. Hey! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a new initiative in a community
    in the same niche. Your blog provided us valuable information to
    work on. You have done a outstanding job!

  39. Normally I do not learn article on blogs, but I would like
    to say that this write-up very forced me to check out and do it!
    Your writing style has been amazed me. Thanks, quite nice article.

  40. I relish, cause I discovered exactly what I used to
    be having a look for. You have ended my 4 day long hunt!
    God Bless you man. Have a great day. Bye

  41. Hi there to every body, it’s my first visit of this weblog;
    this blog carries awesome and really fine material in support of visitors.

  42. Hello, i believe that i saw you visited my website thus i came to return the choose?.I’m attempting to to
    find things to enhance my web site!I suppose its adequate
    to use some of your ideas!!

  43. It is appropriate time to make a few plans for the future and it’s time to be happy. I have learn this submit and if I could I desire to counsel you few fascinating things or tips. Perhaps you could write subsequent articles relating to this article. I want to read more issues approximately it!

  44. Hey there! Quick question that’s completely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly?
    My weblog looks weird when viewing from my iphone.
    I’m trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this problem.

    If you have any suggestions, please share. Many thanks!

  45. Excellent weblog here! Also your site lots up very fast!

    What web host are you the use of? Can I get your affiliate link
    for your host? I want my site loaded up as fast as yours lol

  46. I go to see everyday a few web sites and blogs to read posts, except this webpage presents feature based content.

  47. Woah! I’m really enjoying the template/theme of this site.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s hard to get that "perfect balance” between usability and
    visual appeal. I must say you’ve done a superb job with this.
    Additionally, the blog loads very quick for me on Safari.
    Superb Blog!

  48. Attractive section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I
    get actually enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing
    to your augment and even I achievement you access consistently quickly.

  49. whoah this weblog is great i really like reading your articles.
    Stay up the great work! You already know, lots of persons are looking around for this information, you could aid them greatly.

  50. Hello, I enjoy reading through your post. I wanted to write a
    little comment to support you.

  51. Great blog here! Additionally your site a lot up very fast!
    What web host are you the use of? Can I am getting your affiliate link to your host?
    I want my site loaded up as fast as yours lol

  52. Asking questions are truly good thing if you are not understanding anything entirely, but this piece of writing offers nice understanding even.

  53. I enjoyed your post. Thank you. i love grillo jesse redondo marketing and redondo beach marketing. This information is magnificent.

  54. Nice read. Thumbs up! working on redondo beach manhattan beach and redondo marketing. ever wonder about branding marketing?

  55. It’s enormous that you are getting ideas from this
    piece of writing as well as from our dialogue made
    here.

  56. I have read so many posts about the blogger lovers however this piece of writing is really a pleasant article,
    keep it up.

  57. What’s Happening i’m new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It positively helpful and it has aided me out loads.
    I hope to give a contribution & help other users like its helped me.
    Good job.

  58. Today, I went to the beachfront with my children. I found a sea shell
    and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to
    her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

  59. Hi! I could have sworn I’ve been to this site before but after browsing through many of the articles I realized it’s new to me.
    Anyways, I’m definitely pleased I stumbled upon it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

  60. Howdy I am so grateful I found your blog page, I really found you by
    error, while I was browsing on Digg for something else, Anyways I am here
    now and would just like to say many thanks for a tremendous post and a all round
    enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t
    have time to go through it all at the minute but I have bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read much
    more, Please do keep up the fantastic work.

  61. Good day! I could have sworn I’ve been to this blog
    before but after checking through some of the post I realized it’s new to me.
    Anyhow, I’m definitely happy I found it and I’ll
    be book-marking and checking back frequently!

  62. I needed this. I will just say awesome!

  63. It is rare to see a nice page like this one these days. Geez, that is unbelievable. Try to make the guest post as excellent as possible by promoting and dropping links. I know seasoned Reddit experts would agree with your blog.

  64. Top WordPress experts would really love your write up. Super strange, when I turned on my computer your website was loaded. Check it, I like your blogs.

  65. I really love your writing style. Spot on with this write up. That is the thinking of a creative mind.

  66. Hey, that is a clever way of thinking about it. I was walking on the beach on Sunday when I heard about your site. Colors seem brighter when you are around. My boyfriend loves your post. That is the thinking of a creative mind.

  67. Keep this going please, great job!

  68. It’s remarkable to go to see this website and reading the views of
    all mates on the topic of this piece of writing, while I am also zealous of getting experience.

  69. Greetings from Colorado! I’m bored to death at work so I decided to check out your blog
    on my iphone during lunch break. I really like the info you provide here and can’t wait to take
    a look when I get home. I’m surprised at how quick your blog loaded on my phone
    .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, good site!

  70. Have you ever considered about adding a little bit more
    than just your articles? I mean, what you say
    is valuable and all. Nevertheless imagine if you added some great pictures or videos to give
    your posts more, "pop”! Your content is excellent but with pics
    and clips, this blog could definitely be one of the best in its niche.
    Excellent blog!

  71. The the next time Someone said a blog, I am hoping so it doesnt disappoint me up to this blog. What i’m saying is, Yes, it was my option to read, but I really thought youd have something intriguing to state. All I hear can be a few whining about something that you could fix if you ever werent too busy searching for attention.

  72. All I can say is, I don’t know what to really say! Except certainly, for the amazing tips which are shared on this blog. I’m able to think of a zillion fun methods to read the content articles on this site. There’s no doubt that I will eventually take action utilizing your tips on that matter I could not have been able to take care of alone. You are so careful to let me be one of those to learn from your useful information. Please see how considerably I appreciate it.

  73. For most recent news you have to pay a visit internet and on web I found this web
    site as a most excellent web site for most up-to-date updates.

  74. whoah this blog is excellent i like reading your posts.
    Keep up the good work! You already know, many people are hunting
    round for this info, you could help them greatly.

  75. You don’t have prescription for but need to get one?

  76. Black of bites pluses inability same ahead to (PI): for buy germany also.

  77. Inhibor Side Effects and The Dangers of for more details.

  78. Wonderful site. Plenty of useful info here. I’m sending it to a few pals ans additionally sharing in delicious. And naturally, thank you to your sweat!

  79. progressive web apps blog

  80. I simply want to tell you that I am just beginner to blogging and really enjoyed your web-site. More than likely I’m likely to bookmark your blog . You actually have beneficial articles. Appreciate it for revealing your blog site.

  81. MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks, Large Touch Screen Displays , Monitors, Digital Signages and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks, Touch Screen Monitors and Digital Signage. Visit MetroClick at http://www.metroclick.com/ or , 121 Varick St, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

  82. Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street, New York, NY 10013, +1 646 205 3214

  83. You should experience a tournament for just one of the best blogs on-line. Let me suggest this website!

  84. I merely hope to advise you that I am new to writing and pretty much adored your information. More than likely I am inclined to save your blog post . You literally have fabulous article material. Get Pleasure From it for sharing with us your current internet document

  85. What i do not realize is in fact how you are now not really a lot more neatly-favored than you may be now. You are very intelligent. You understand therefore significantly in the case of this matter, made me personally believe it from a lot of numerous angles. Its like men and women are not involved unless it is something to accomplish with Lady gaga! Your personal stuffs nice. All the time care for it up!

  86. What i do not realize is in truth how you are now not really much more neatly-liked than you may be right now. You are very intelligent. You know thus considerably in relation to this matter, made me for my part believe it from numerous numerous angles. Its like men and women are not fascinated except it’s something to do with Girl gaga! Your own stuffs excellent. All the time deal with it up!

  87. "Thanks again for the blog post.Really looking forward to read more. Want more.”

  88. Thanks, I have recently been hunting for details about this subject matter for ages and yours is the best I’ve located so far.

  89. Excellent read, I just passed this onto a colleague who was doing a little research on that. And he just bought me lunch because I found it for him smile Therefore let me rephrase that: Thank you for lunch! "Never let inexperience get in the way of ambition.” by Terry Josephson.

  90. I will immediately snatch your rss feed as I can’t find your email subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Kindly let me know so that I could subscribe. Thanks.

  91. Some really excellent content on this internet site , thankyou for contribution.

  92. I would like to voice my gratitude for your kindness supporting women who need help on the subject matter. Your special commitment to getting the solution across came to be extraordinarily useful and have continuously allowed employees just like me to realize their ambitions. Your own helpful report denotes this much to me and even more to my colleagues. Regards; from everyone of us.

  93. you’re really a good webmaster. The web site loading speed is incredible. It kind of feels that you are doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterwork. you have performed a excellent task on this matter!

  94. Enjoyed every bit of your blog post. Great.

  95. I do believe all of the ideas you have introduced for your post. They’re very convincing and will definitely work. Nonetheless, the posts are very quick for newbies. Could you please prolong them a little from subsequent time? Thank you for the post.

  96. Thanks for helping out, fantastic info. "The laws of probability, so true in general, so fallacious in particular.” by Edward Gibbon.

  97. I gotta favorite this website it seems very beneficial invaluable

  98. Many thanks for the data had as well as the photos, we were looking for particular things today and even handled to find your blog, we are leaving these remarks to guarantee that you maintain writing even more info like this

  99. hi!,I like your writing so so much! proportion we communicate extra approximately your article on AOL? I need an expert on this area to resolve my problem. Maybe that’s you! Looking forward to peer you.

  100. Youre so cool! I dont suppose Ive read anything like this before. So good to seek out any individual with some authentic ideas on this subject. realy thank you for starting this up. this web site is one thing that’s wanted on the web, somebody with a little originality. helpful job for bringing something new to the web! http://www.potjemetvet.nl

  101. Can I just say what a reduction to find someone who actually knows what theyre speaking about on the internet. You positively know learn how to carry a difficulty to light and make it important. Extra people must learn this and perceive this side of the story. I cant imagine youre not more common since you undoubtedly have the gift.

  102. I was recommended this blog by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You’re incredible! Thanks!

  103. Real good information can be found on site . "I said I didn’t want to run for president. I didn’t ask you to believe me.” by Mario M Cuomo.

  104. I was suggested this website by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my problem. You’re amazing! Thanks!

  105. Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do a little research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such excellent info being shared freely out there.

  106. Major thankies for the article.Really thank you! Awesome.

  107. Enjoyed looking at this, very good stuff, thanks . "Whenever you want to marry someone, go have lunch with his ex-wife.” by Francis William Bourdillon.

  108. I really like your writing style, good info , thankyou for putting up : D.

  109. I haven’t checked in here for some time since I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I will add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend 🙂

  110. Faytech North America is a touch screen Manufacturer of both monitors and pcs. They specialize in the design, development, manufacturing and marketing of Capacitive touch screen, Resistive touch screen, Industrial touch screen, IP65 touch screen, touchscreen monitors and integrated touchscreen PCs. Contact them at http://www.faytech.us, 121 Varick Street, New York, NY 10013, +1 646 205 3214

  111. Some genuinely select content on this internet site , saved to bookmarks .

  112. Great – I should certainly pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs and related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, site theme . a tones way for your client to communicate. Nice task.

  113. There are some interesting points in time in this article however I don’t know if I see all of them heart to heart. There’s some validity but I will take maintain opinion till I look into it further. Good article , thanks and we would like more! Added to FeedBurner as nicely http://www.potjemetvet.nl

  114. MetroClick specializes in building completely interactive products like Photo Booth for rental or sale, Touch Screen Kiosks, Large Touch Screen Displays , Monitors, Digital Signages and experiences. With our own hardware production facility and in-house software development teams, we are able to achieve the highest level of customization and versatility for Photo Booths, Touch Screen Kiosks, Touch Screen Monitors and Digital Signage. Visit MetroClick at http://www.metroclick.com/ or , 121 Varick St, New York, NY 10013, +1 646-843-0888

  115. I went over this web site and I believe you have a lot of fantastic information, saved to fav (:.

  116. Great, thanks for sharing this post. Cool.

  117. Good morning there, just got alert to your webpage through Bing, and realized that it is really interesting. I’ll be grateful if you decide to keep up this informative article.

  118. Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a little bit, but other than that, this is excellent blog. A great read. I’ll definitely be back.

  119. I just wish to notify you that I am new to posting and thoroughly valued your page. Very likely I am inclined to remember your blog post . You indeed have superb article blog posts. Like it for expressing with us your current internet information

  120. I have been absent for a while, but now I remember why I used to love this website. Thank you, I will try and check back more frequently. How frequently you update your website?

  121. I’d need to test with you here. Which is not one thing I normally do! I get pleasure from studying a put up that may make people think. Additionally, thanks for permitting me to remark!

  122. I was reading some of your blog posts on this site and I believe this web site is very instructive! Keep on putting up.

  123. Thanks a lot for giving everyone such a splendid opportunity to read articles and blog posts from this site. It can be so good and as well , stuffed with fun for me and my office mates to visit your blog at a minimum 3 times in one week to see the newest guides you will have. And definitely, we’re actually amazed for the sensational techniques you give. Some 1 areas in this post are basically the most suitable I’ve ever had.

  124. Unquestionably believe that which you stated. Your favorite reason seemed to be on the net the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people think about worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  125. you are in reality a excellent webmaster. The site loading pace is amazing. It sort of feels that you are doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterwork. you’ve done a magnificent activity in this matter!

  126. I’ve recently started a blog, the info you provide on this site has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work.

  127. What i don’t understood is in fact how you are not actually a lot more well-favored than you may be right now. You’re so intelligent. You already know therefore significantly relating to this topic, made me in my opinion imagine it from a lot of various angles. Its like men and women are not interested unless it is something to accomplish with Woman gaga! Your own stuffs outstanding. Always handle it up!

  128. I like what you guys are up also. Such intelligent work and reporting! Carry on the excellent works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my website :).

  129. Its excellent as your other content : D, thanks for putting up. "So, rather than appear foolish afterward, I renounce seeming clever now.” by William of Baskerville.

  130. I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Keep up the superb works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my website :).

  131. Hi my loved one! I want to say that this post is awesome, great written and come with approximately all vital infos. I would like to peer extra posts like this.

  132. I’d need to test with you here. Which is not one thing I normally do! I get pleasure from studying a put up that may make people think. Additionally, thanks for permitting me to remark!

  133. But wanna input that you have a very nice internet site , I enjoy the design and style it actually stands out.

  134. Some genuinely great info , Gladiola I discovered this. "Now hatred is by far the longest pleasure men love in haste but they detest at leisure.” by George Gordon Byron.

  135. Very interesting topic, appreciate it for putting up.

  136. We’re a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site offered us with valuable info to work on. You have done a formidable job and our whole community will be thankful to you.

  137. "I loved your article.Really looking forward to read more. Really Great.”

  1. Pingback: read more

جواب دیں

آپ کا ای میل ایڈریس شائع نہیں کیا جائے گا۔

Translate »
error: Content is protected !!